استاندار یزد تاکید کرد:هر چه در استان مراکز فرهنگی بیشتری داشته باشیم، فضای فرهنگی مطلوب تری خواهیم داشت

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، " سید محمد میرمحمدی" صبح یکشنبه 14 تیرماه در دیدار با هیئت مدیره انجمن کتابخانه سازان استان و مسئولین نهاد کتابخانه های استان یزد که در سالن زنده یاد حمیدیا برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام ماه مبارک رمضان به عنوان ماه ضیافت الهی و نیکوکاری، یکی از ضروریات فرهنگی استان را بحث احداث و بهره برداری از کتابخانه ها به عنوان فضاهای فرهنگی مناسب برای فعایت نسل جوان برشمرد و فقدان این اماکن فرهنگی را موجب گرایش جوانان جهت تفریح و گذراندن اوقات فراغت به دیگر اماکن و خطر لغزش و انحراف آنان در ادامه این مسیر دانست.
استاندار یزد وجود خیرین در زمینه های مختلف در استان اعم از ساخت مدرسه، کمک به ادامه تحصیل جوانان نیازمند، تامین هزینه درمان بیماران و دیگر عرصه ها را از ظرفیتهای مناسب استان یزد دانست و درصدی از توفیقات جوانان این استان را مرهون تلاش خیرین استان ذکر کرد.
وی خاطر نشان نمود: هر چه در استان مراکز فرهنگی بیشتری داشته باشیم، فضای فرهنگی مطلوب تری خواهیم داشت.
میرمحمدی افزود: مهمترین امر در مراکز فرهنگی، محتوای این مراکز است و می بینیم که در کتابخانه ها کتابهای متعددی از علما و بزرگان و نویسندگان گردآوری شده و منابع فکری مختلفی در این اماکن در اختیار جوانان و علاقه مندان است و همین تنوع مطالب است که میتواند افکار جوانان را از جمود خارج کند و فضای ذهنی آنها را گسترش دهد و آنها را با اندیشه های متفاوت آشنا نماید و همین تفاوت اندیشه ها، اسباب زایش فکری و حرکت از وضع موجود به وضع بهتر را فراهم می سازد.
عالی ترین مقام اجرایی استان یزد، خواستار تفکیک بحث احداث کتابخانه ها با مجتمع های فرهنگی شد و ساخت مجتمع های فرهنگی را منوط به شرایط زمانی و مکانی و نیازهای موجود دانست و افزود: در برخی اماکن شرایط موجود و نیاز ساکنین آن اقتضاء می کند که یک مجتمع فرهنگی احداث شود اما در برخی اماکن، امکاناتی از نظر فرهنگی موجود است، اما متمرکز نیست که در این موارد نیاز به احداث مجتمع فرهنگی نیست، بلکه باید حلقه زنجیره فرهنگی مورد نیاز آن مکان را تکمیل نمود.
میرمحمدی در خصوص واگذاری زمین جهت ساخت کتابخانه و مجتمع های فرهنگی به خیرین، انجام این امر در چارچوب قوانین موجود را، تایید نمود و برخورداری از سرعت عمل مناسب در انجام امور و حل مشکلات را از اهداف مدیریت استان دانست و در همین رابطه افزود: در همین ارتباط به دنبال ایجاد پنجره ای واحد برای بررسی مشکلات و حل و فصل آنها هستیم تا هر درخواستی که در هر زمینه ای مطرح شد، در جلسه ای واحد با حضور همه مسئولان مربوطه طرح و بررسی شود و تصمیمات لازم جهت حل و فصل آن اتخاذ گردد تا زمان از دست نرود.
وی واگذاری اراضی دولتی به بخش غیر دولتی را تنها از مسیر فروش این اراضی در چارچوب مقررات موجود عملی دانست و تاکید کرد که در این خصوص نیز هر کجا مجوزهای لازم از سوی دولت وجود داشته باشد، مدیریت استان تلاش خود را برای تحقق این امر معمول خواهد داشت.
استاندار یزد در ادامه خواستار اعلام مجاری درآمدی مختلف جهت مساعدت به نهاد کتابخانه ها به منظور پیگیری و تحقق این درامدها شد و سپس با اشاره به نهضت بازسازی کتابخانه ها در سطح استان افزود: باید در ساخت و ساز کتابخانه های فرسوده، استانداردهای لازم رعایت شود و نحوه بازسازی این کتابخانه ها باید به نحوی باشد که پاسخگوی نگهداری کتابها، اسناد و نشریات مختلف بوده و به این گنجینه های فرهنگی آسیبی نرسد واین استاندارها باید هم در ساخت کتابخانه های جدید و هم در بازسازی کتابخانه های فرسوده موجود مد نظر قرار گیرد.
میرمحمدی در ادامه با اشاره به اجلاس اخیر مشترک استانداران سراسر کشور با هیات دولت و ریاست محترم جمهوری که در تهران برگزار شد، یکی از موارد مطروحه در این نشست را، بحث ارائه خدمات عمومی و فرهنگی در شهرکهای مسکن مهر ذکر کرد و افزود: مقرر شد کمیته ای با حضور نمایندگان دولت در وزارتخانه های مربوطه و نمایندگان استانداران سراسر کشور در این خصوص تشکیل شود تا راهکارهای موثر و فوری برای رفع این مشکلات در نظر گرفته شده و مشکلات فرهنگی این اماکن نیز برطرف گردد.
استاندار یزد سپس با اشاره به نحوه احداث کتابخانه در بافت تاریخی، خاطر نشان نمود: باید جهت احداث مراکز فرهنگی و کتابخانه ها در بافت تاریخی، ضوابط و مقررات مربوط به میراث فرهنگی رعایت شود.
میرمحمدی سپس ضمن تقدیر از زحمات " پارساییان" مدیر سابق نهاد کتابخانه های استان، برای ملاعباسی، سرپرست فعلی این نهاد در استان آرزوی توفیق نمود.
وی در پایان، فعالیت خیرین در استان را، موجب کاهش مشکلات استان دانست و گفت: یکی از محورهای اصلی سیاست دولت تدبیر و امید، بحث فراهم کردن زمینه مناسب برای مشارکت جویی مردم در ارتباط با فعالیتهای اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی است که در این راستا، از نقش آفرینی خیرین استقبال می شود و امیدواریم با مشارکت ایشان و همکاری صورت گرفته در این خصوص، شاهد ایرانی آباد، آزاد و شاداب باشیم.
گفتنی است در ابتدای این دیدار که با حضور معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری همراه بود، رییس هسئت مدیره انجمن کتابخانه سازان استان و تعدادی از اعضاء آن به همراه سرپرست نهاد کتابخانه های استان به بیان مشکلات حوزه کاری خود و ارائه گزارش پرداختند.











  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا